بهترین نکته‌های تدریس زبان

سرفصل‌های مقاله

یادگیری زبان انگلیسی بخش مهمی از توانایی‌های هر فرد به‌شمار می‌رود. دنیای امروز وابسته به زبان جهانی و بین‌المللی انگلیسی است و اگر فردی تنها به زبان مادری غیر انگلیسی مسلط باشد و تلاشی برای یادگیری زبان انگلیسی نکند، بسیار دور از تکنولوژی و جهان خارج از کشورش خواهید بود.

برای آموزش و تدریس زبان، مدرس زبان انگلیسی باید بخش‌های متفاوتی مثل سن زبان‌آموز و آزمونی که دارد را حین تدریس در نظر بگیرد. در نهایت روش متناسب برای تدریس انتخاب شود تا بیشترین بازدهی برای زبان‌آموز شکل بگیرد.

در ادامه به روش‌های مختلف تدریس زبان می‌پردازیم تا مدرسان زبان با توجه به شرایط، روش موردنظر خود را انتخاب کنند و کلاسی بهینه تر داشته باشند.

تشویق‌، راهی برای پیشرفت و تقویت اعتماد به نفس

وقتی زبان‌آموز نکته، لغت، گرامر یا مفهومی را به درستی متوجه شده و عنوان می‌کند؛ در صورت دریافت تشویق و تحسین، عملکرد قوی‌تری خواهد داشت و تلاش و دقت بیشتری برا درس‌های بعدی به کار می‌گیرد.

تشویق برای آموزش

اگر در مقابل اشتباه زبان‌آموز، مدرس زبان عصبانی شده و فرد را سرزنش کند، تنها نفرت از زبان و کلاس زبان را در ذهن زبان‌آموز پرورش می‌دهد.

مدرس زبان باید در نظر داشته باشد که در ابتدای مسیر زبان‌آموزی هر کس ممکن است دچار خطا و اشتباه شود و مسیر برای بهتر شدن و کمتر شدن خطا را مهیا کند.

استفاده از ابزار‌های متفاوت

در دنیای دیجیتال امروزی ابزار‌های زیادی برای آموزش ویادگیری مفاهیم و علوم مختلف وجود دارد. از یوتیوب گرفته تا اپ‌های موبایل.

مدرسان هر مهارتی می‌توانند با به‌ کارگیری این ابزار‌ها روند تدریس را سریع‌تر و کیفیت درس و درک مخاطب را بالاتر ببرند.

تدریس زبان به کمک پاورپوینت، فلش کارت، کاربرگ، برنامه‌های کامپیوتری و یا هرروش و ابزار دیگری که عملکرد زبان‌آموز را تقویت کند، روشی مناسب و عالی به شمار می‌رود.

ارزیابی جلسات و کلاس‌ها

مدرسان زبان باید کلاس‌ها و تدریس خود را برنامه‌ریزی کنند و هدف‌های متفاوتی انتخاب کنند و از زبان‌آموزان خود بخواهند تا درباره روند کلاس نظراتشان را بیان کنند.

ارزیابی کیفیت کلاس

ارزیابی که زبان‌آموزان از کلاس و نحوه تدریس مدرس دارند، بهترین ارزیابی است که می‌توان از کلاس زبان آن مدرس داشت.

خلاقیت در روش تدریس

در زمان‌های گذشته که ارتباطات و اینترنت به قدرت حال حاضر نبود و از روش‌ها و تکنیک‌های خشک و رسمی استفاده می‌شد، مدرسان به شیوه‌های قدیمی استادان خود تدریس کرده و نوآوری در این راه نداشتند.

اما امروزه اساتید تدریس زبان با ایده گرفتن از فضای مجازی و تدریس‌هایی که همکاران از کلاس‌های تدریس زبان خود به اشتراک می‌گذارند، کلاس‌هایی متفاوت و خلاقانه برگزار می‌کنند.

استفاده از متد خاص تدریس زبان

از ایده‌های جدید نترسید!

برخی متد‌های تدریس زبان شناخته شده و با قواعد خاص است. در این بخش به معرفی محبوب‌ترین‌های این متد می‌پردازیم.

  • روش GTM

GTM مخفف جمله grammer translation method و یکی از قدیمی‌ترین روش‌های تدریس زبان است.  هدف اصلی این روش موثر، تقویت دو مهارت reading و writing است.

حفظ فرمول‌های گرامری بخش مهمی از این روش است و زبان‌آموز باید دایره لغات وسیعی داشته باشد.

در حال حاضر کمتر از این روش استفاده می‌شود چون که تقویت مکالمه برای زبان‌آموزان اهمیت زیادی پیدا کرده است.

  • روش silent way

در این روش که با نام SW نیز شناخته می‌شود، کلاس براساس مکالمه و تمرین پیش می‌رود. بحث آزاد یکی از پایه‌های اصلی این روش است و مدرس اغلب ابزار سکوت را انتخاب می‌کنند تا زبان‌آموزان حین مکالمه و بحث به دانش خود اتکا کنند.

در این روش خلاقانه تدریس زبان، مدرس بحث و موضوع اصلی را مشخص می‌کند تا زبان‌آموزان نظرات خود را بگویند. سپس به رفع مشکلات زبان‌آموزان می‌پردازد.

  • روش CLT

این روش مخفف  Communicative language learning است و برای افرادی کارایی دارد که تا حدی متوسط با زبان انگلیسی آشنایی دارند اما برای تسلط بیشتر قصد تمرین و یادگیری مجدد دارند.

در این روش مدرس یک قسمت از سریال و فیلم را با زبان اصلی در جلسه کلاس پخش می‌شود و حین تماشا مدرس زبان نکته‌های گرامری و لغات را آموزش می‌دهد.

این روش برای افرادی که قصد تقویت زبان خود برای رسیدن به مکالمات روزمره جامعه دارند، مناسب است.

  • روش Audio lingual method

این روش بیشتر برای نوجوانان و کودکان کاربرد دارد. در این روش به دلیل بررسی‌های روانشناسانه‌ای که انجام شده، برای زبان‌آموز یکنواخت نیست و او را به یادگیری بیشتر ترغیب می‌کند.

در روش‌های غیر استاندارد سابق زبان‌آموز باید بخش وسیعی از کلمات و فرمول‌های گرامر را حفظ می‌کرد؛ اما در این روش با گفتگو تمامی نکات گرامری و بیان لغات ناشناخته به مرور یادگیری زبان‌آموز شروع می‌شود.

  • روش Participatory approach

در این روش تدریس زبان نیاز‌های زبان‌آموز اولویت دارد. به طور مثال کلاس‌های زبان خلبانان با کلاس‌های زبان حسابدار‌ها تفاوت دارد. هر کدام از این حوزه‌ها جملات تعیین شده و مختص خود را دارند که با یادگیری این جمله‌ها در کلاس زبان تا حد زیادی ارتباطشان با مخاطب شکل می‌گیرد.

آموزشگاه و آکادمی آتیکو با پرورش اساتید زبان، در جهت ارتقائ سطح زبان انگلیسی جوانان این کشور تلاش می‌کنند. برای مشاوره و کسب اطلاعات بیشتر با شماره 54113 داخلی 203 تماس بگیرید. در این آکادمی کارگاه‌های یک روزه و دوره‌های بلند مدت برای علاقه‌مندان به تدریس زبان برگزار می‌شود.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید

2 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *